Інститут теоретичної фізики ім. М.М. Боголюбова
Національної академії наук України

Популяризація науки

Популяризація науки, поряд з освітою, є невід’ємною складовою наукової діяльності інституту, завданням, важливим для його сталого розвитку. В 2020 інститут започаткував YouTube канал
https://surl.li/ailkkv
зараз на ньому виставлено 227 доповідей, записаних на відео. Лекції на семінарах, конференціях, майстер-класах були прочитані кваліфікованими фахівцями. Інститут забезпечував проведення цих заходів аудиторіями, обладнаними аудіо та відео технікою, ліцензійним зумом, серверами, безперебійним живленням та інтернетом.

Інститут підтримує сайт
https://bitp.kiev.ua
звідки прокладені шляхи до ресурсів інституту. На сайті є сторінки «Лекції з фізики, освітні та популярні»
https://bitp.kiev.ua/lectures
та «Фізики в суспільстві»
https://bitp.kiev.ua/media
Для поширення поточної інформації інститут підтримує сторінку у фейсбуці
https://surl.li/hebhbd

Інститут має багаторічний досвід роботи зі студентами та школярами в рамках Науково-освітнього центру, який працював від 2000 р. В 2022 р. він був реформований в Платформу OpenBITP. В травні 2023 на ній відбувся семінар OpenBITP з матфізики
https://surl.li/xzsrtk

Інститут є базової установою Українського фізичного журналу
https://ujp.bitp.kiev.ua/index.php/ufg/
в якому крім суто наукових друкуються статті з історії науки. Співробітники інституту входять до складу редколегії і редакції, забезпечують роботу видавничого відділу, електронної редакції і сайту журналу.

Ми розглядаємо популяризацію науки та результатів досліджень в широкому контексті і виділяємо три рівні популяризації, до яких додаються ще нариси з історії науки та наукова публіцистика.

Матеріали першого рівня орієнтовані на школярів та студентів молодших курсів. Допитливим молодим людям бажано окреслити шляхи, якими вони можуть швидше долучитися до наукової роботи і вийти згодом на передній край досліджень. Ці матеріали є корисними також для широкого кола осіб, які не є науковцями, але цікавляться наукою. Знайомство з історією науки, методами та результатами досліджень сприяє формуванню наукового світогляду і стримує поширення псевдонаукових концепцій.

Метою другого рівня є залучити студентів та аспірантів до активних досліджень. В порівняння з регулярними заняттями ці матеріали орієнтовані на те, щоб швидко ознайомитись з певними напрямами і методами досліджень, допомогти відчути їхню суть. І в подальшому обрати напрям, який сподобався, для глибшого вивчення. Наслідком популяризації є зацікавленість молодих дослідників з інших установ в конференціях, які відбуваються в інституті.

Третій рівень популяризації стосується більш досвідчених науковців. Помітно, що зараз дослідження вимагають більшої сконцентрованості на вузьких проблемах ніж це було декілька десятиліть тому. Науковці не встигають відстежувати швидкий розвиток сусідніх напрямів, і все менше розуміють колег. Завданням третього рівня популяризації є запобігти надмірній фрагментації досліджень.

Популяризація на кожному рівні розділяється за науковими напрямами. Деякі з них виникли відносно недавно і розвиваються досить швидко, інші потребують поглибленої математичної підготовки. Таким напрямам приділяється особлива увага. Тут, зокрема, можна виділити фізику новітніх матеріалів, сучасні методи моделювання і машинного навчання, а також методи математичної фізики.

Популяризація розділяється також за формами. В попередні роки інститут щороку організовував літні майстер-класи для школярів та студентів, лекторії на фестивалях науки. В стінах інституту крім наукових зборів та семінарів відбувалися конференції молодих науковців. Ковід і агресія рф ускладнили безпосереднє спілкування, але інститут знайшов шляхи подолати труднощі. Очні зустрічі були доповнені відеоз’язком. Від 2020 працює інститутський YouTube канал
https://surl.li/ailkkv
на ньому виставлені доповіді, записані в інституті на відео. Його найбільший розділ складається з семінарів "Проблеми теоретичної фізики для студентів, аспірантів і наукових працівників". Тут також представлені тематичні спеціалізовані конференції, щорічні конференції молодих науковців, традиційні семінари, присвячені видатним науковцям, тощо. Саме YouTube канал зараз відіграє ключову роль в популяризації наукових досліджень. Він дозволяє доносити знання людям з різним рівнем підготовки. Водночас він відкриває можливості для спілкування науковцям з різних країн, проводити міжнародні зустрічі. На інститутському YouTube каналі записані відео з виступами відомих іноземних фізиків, які брали участь в інститутських заходах. Важливим надбанням минулого року стала серія шведсько-українських семінарів з теоретичної фізики. На додаток до зустрічей он-лайн шведські колеги запросили наших науковців на спільний семінар в Стокгольмі в кінці квітня цього року.

Крім інститутського YouTube каналу популярними є канали нашого співробітника В.Б. Тимчишина
https://surl.gd/ybgwbl
і студента кафедри теоретичної і математичної фізики Київського академічного університету, яка працює на базі інституту, О. Оленченка
https://surl.li/vlakkt
На них можна знайти чимало якісних відео, створених молодими науковцями.

Водночас з відео презентаціями науковці публікують популярні статті в журналах, а також записують подкасти. Невід’ємною складовою популяризаторської діяльності є публікації з історії наукових шкіл, опис внеску видатних науковців в розвиток окремих напрямів. При цьому увага приділялася особистостям, які закладали основи сучасних досліджень в нашому інституті.

Близькою до популяризації є наукова публіцистика. Її завданням є висвітлювати проблеми організації та шляхи розвитку науки, впливати на прийняття рішень на відомчому та державному рівнях.

Сучасні форми популяризації сприяють кращій видимості інституту як в Україні так і на міжнародному полі. Це позначилося в запрошеннях на конференції і пропозиціях провести спільні наукові заходи. Важливим наслідком популяризації є привернення уваги до інституту з боку студентів. Збільшується число охочих вступити до аспірантури інституту і магістратури кафедри ТМФ КАУ при інституті. Кількість молодих науковців інституту за останній рік збільшилась на 13%.